يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 19 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۱۲۸
تاریخ انتشار : ۱۵ : ۱۸ - ۱۵ آبان ۱۴۰۰

به گزارش دیباچه ، همین چند روز پیش بود که در خبری به طور ویژه به بحث جنجال پیرامون « ساترا » پرداختیم؛ در جایی که اینجا رئیس سازمان سینمایی خطاب به مسئولین صدا و سیما وظایف این رسانه را گوش زد می کند و اعلام می کند که مصوبه واگذاری نمایش‌های خانگی و پلتفرم‌ها به سازمان صداوسیما نیازمند بازنگری است و در جای دیگری می گوید که موضوع از طریق مجاری و مراجع ذی‌صلاح درحال پیگیری است .

دفاع تمام قد اصغر پورمحمدی از جایگاه ساترا و مجموعه وظایفش | برای ساترا حداقل نمایش همه واقعیت‌های جامعه مهم است نه‌فقط بدحجابی یا سیاه‌نمایی

حالا اصغر پورمحمدی که قطعا معرف همه اهالی هنر هست و عهده دار سمت  ریاست شورای انتشار حرفه‌ای ساترا  است  ، در مصاحبه ای صریح با روزنامه فرهیختگان حسابی از خجالت خزاعی درآمده و به او یادآور می شود که اصل 175 قانون اساسی حدود و اختیارات سازمان صداوسیما را تعیین کرده و شورای نگهبان هم به‌عنوان مفسر قانون اساسی، در نظریه تفسیری خود، انتشار و پخش صوت و تصویر از طریق سیستم‌های فراگیر را جزء مسئولیت‌های صداوسیما برشمرده ؛ او در جای دیگری اشاره به  ابلاغیه ابراهیم رئیسی می کند و احتمالا می خواهد به طور غیر مستقیم به رئیس سازمان سینمایی یادآور شود که رئیس جمهور کنونی که پیشتر ، سمت رئیس قوه قضائیه را داشت، طی بخشنامه‌ای در سال 98 به‌استناد نظریه شورای نگهبان و  ابلاغیه شورای عالی فضای مجازی، مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی را از تکالیف صداوسیما دانسته‌ است . 

او در جای دیگری پای مجلس شورای اسلامی را نیز به وسط می کشد و می گوید: " مجلس محترم شورای اسلامی براساس مصوبه اسفندماه 99 هوشمندانه در قانون بودجه 1400 مسئولیت نظارت بر تولید و انتشار محتوای حرفه‌ای در فضای مجازی را برعهده سازمان صداوسیما گذاشته است " 

اصغر پورمحمدی در نهایت برای اینکه این ماجرا دیگر کِش پیدا نکند ، ادامه می دهد : 

" براساس تکالیف صریح قانونی و ابلاغیه رهبر معظم ،صــداوسیمـا ملـزم بــه انجــام ایــن مسئولیت است و مجدانه بـه اجـرای قـانـون اصـرار خواهیم کرد و ریاست محترم جدید سازمان صداوسیما جناب آقای دکتر جبلی هم به انجام این مهم با رعایت موازین حرفه‌ای و با هدف ارتقای کیفی محصولات و تامین محتوای خوب تاکید ویژه دارند."

حال باید دید این جمله محمد خزاعی که گفته است " موضوع از طریق مجاری و مراجع ذی‌صلاح درحال پیگیری است ،  به واقع در چه سطحی در حال پیگیری است و آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میتواند این وظایف را از ساترا بگیرد و به سازمان سینمایی منتقل کند؟ 

دفاع تمام قد اصغر پورمحمدی از جایگاه ساترا و مجموعه وظایفش | برای ساترا حداقل نمایش همه واقعیت‌های جامعه مهم است نه‌فقط بدحجابی یا سیاه‌نمایی

اما مصاحبه اصغر پورمحمدی نکات دیگری هم داشت که در ادامه ، بخشهای مهمی از آن را اشاره می کنیم:

  • برخی از سینماگران و هنرمندان، صداوسیما را دارای صلاحیت نظارت به شبکه خانگی نمی‌دانند، این مساله عمدتا چالش مدیران و سرمایه‌گذاران پلتفرم‌هاست نه هنرمندان!
  • درحال حاضر استفاده از عنوان «شبکه نمایش خانگی» برای محتوا و سریال‌هایی که از طریق پلتفرم‌های فضای مجازی و وی‌او‌دی‌ها پخش می‌شوند، بی‌معناست.این‌طور نیست که مردم برای دیدن محصول نمایش خانگی یک دستگاه پخش دی‌وی‌دی داشته باشند و با خرید آن از بقالی بروند و سریال ببینند. لذا بهتر است از این اصطلاح عبور کنیم و مثلا بگوییم «شبکه نمایش اینترنتی.»
  • وی‌او‌دی‌‌ها بر این باورند که موازین پوشش لباس در سریال‌سازی باید متفاوت از شبکه‌های تلویزیونی باشد؛ چراکه معیار آنها پوشش اصطلاحا «کف خیابانی» است. خب این دغدغه قابل توجه است و در فرآیند نظارت ساترا به این مهم توجه می‌شود، ولی بدان معنا نیست که کف خیابان موردنظر عزیزان، فقط خیابان‌های شمال شهر تهران باشد یا کوچه پس‌کوچه‌های حلبی آباد و نمایش بدبختی‌های حاشیه‌نشینی.

  • برای ساترا حداقل نمایش همه واقعیت‌های جامعه مهم است نه‌فقط بدحجابی یا سیاه‌نمایی
  • همه ما می‌دانیم که موسیقی یک هنر جذاب و دلنشین برای آحاد جامعه است و رویکرد ساترا توجه به نیاز مخاطب در زمینه هنر موسیقی است. کم‌وکیف نمایش ابزار موسیقی و محتوا و مضامین شعر، ترانه و نوع موسیقی موضوعاتی است که در فرآیند نظارت به آن توجه می‌شود و برآیند این موضوعات در تایید یا رد محتوا موثر است.

  • ما در شورای محتوایی و صدور مجوز تولید و انتشار، مخالف تقویت فضای دوقطبی هستیم و مواردی که به این تضاد و یک بام‌ودو هوا بودن کمک کنـد یـا محتـوای تلویزیون با VODها را سیاه و سفید جلوه دهد، صحیح نمی‌دانیم.

  • اشتباه دوستان این است که صداوسیما را در حد و اندازه یک شبکه می‌بینند و فراموش کرده‌اند سازمان صداوسیما یک نهاد حاکمیتی و متولی تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر در کشور است.

دفاع تمام قد اصغر پورمحمدی از جایگاه ساترا و مجموعه وظایفش | برای ساترا حداقل نمایش همه واقعیت‌های جامعه مهم است نه‌فقط بدحجابی یا سیاه‌نمایی

  • اساسا صدور مجوز ساخت سریال در داخل کشور با ملاحظات پخش از رسانه‌های قانونی داخلی انجام می‌شود و اگر محتوایی که مورد تایید مراجع ذی‌صلاح کشور بوده، از رسانه‌های بین‌المللی پخش شود، ایرادی نخواهد داشت.
  • سریال «زخم کاری» به‌رغم موارد چالش‌برانگیز به‌دلیل اقتباس از یک اثر داستانی و کارگردانی خوب، چفت و بست مناسبی در بین آثار نمایش داشت و البته ایرادات شکلی و محتوایی هم به آن وارد بود، ولی درمجموع کار مناسبی بود.
  • اگر محتوایی دیده نمی‌شود یا ضعیف و دارای اشکال فراوان است به این معناست که پول مردم را هدر داده‌ایم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
تهیه کننده برنامه رادیویی " استودیو هشت" به دیباچه گفت

سعی کردیم در ماجرای لغو کنسرت امید حاجیلی، مشکل را رفع کنیم

۱۷:۱۴  -  ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفت و گو اختصاصی دیباچه با انسیه خزعلی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده

وظیفه داریم تا از اصالت و هویت حقیقی و فطری خانواده حفاظت کنیم / حمایت دولت از هرگونه طرح آموزشی و تأسیس مرکزهایی که بتواند خانواده را ساماندهی کند

۱۲:۳۰  -  ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

برای کسب سهمیه ناامید نیستیم/برادران عالمیان شایستگی حضور در المپیک را دارند

۱۰:۴۹  -  ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفت و گو دیباچه با علی بخشی زاده، معاون صدای رسانه ملی

امسال ما شاهد درخشش ۹۹ شبکه رادیویی بودیم

۱۵:۱۹  -  ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
رئیس طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با دیباچه :

اولویت‌ طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «هویت ملی» و «سبک زندگی ایرانیان» است

۱۶:۵۹  -  ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
رئیس فدراسیون ورزش جانبازان و توان یابان در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

ورزشکاران جانباز و توان‌یاب، تابستان در مسابقات پارالمپیک پاریس شرکت می‌کنند/ کسب نتایج درخشان از اهداف مهم فدراسیون

۱۵:۲۵  -  ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی فوتسال در گفتگو «دیباچه» مطرح کرد؛

تیم‌ملی فوتسال لایق قهرمانی بود/ این تیم پتانسیل موفقیت در جام جهانی را دارد

۱۶:۴۱  -  ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار